IJsland

18 mei 2017

Vervolgens ging ik naar IJsland en ik heb onder andere De Great Geysir bezocht. De Geysir is een geiser op IJsland. Het is nu een wat bolvormige, uit geyseriet bestaande ronde plaat met een diameter van ongeveer 14 meter, met in het midden een met heet water gevuld gat van ongeveer 3 meter breed dat 23 meter diep is.

Fountain_geyser_Strokkur,_Haukadalur,_Iceland[1]

Ik ben ook in Reykjavik (de hoofdstad van IJsland) geweest. Het is de meest westelijke hoofdstad van Europa, en met een ligging net ten zuiden van de poolcirkel is het ook 's werelds meest noordelijk gelegen hoofdstad.

Verder heb ik het noorderlicht gezien en ben ik naar de Blue Lagoon geweest.

Blue-Lagoon-Iceland-2[1]

De Blue Lagoon (natuurlijke spa) is een van de meest bezochte dingen in IJsland. Het staat bekend om  mensen te helpen die lijden aan huidziekten zoals psoriasis. Het is ook heel erg lekker als je gewoon lekker wilt uitrusten. De temperatuur van het water is gemiddeld 37-39 ° C.

Het Noorderlicht is een verschijnsel in de atmosfeer dat je kan zien als het donker is. Het is vooral 's winters zichtbaar. Het Noorderlicht wordt veroorzaakt door de zonnewind. Deze zonnewind is vooral sterk bij uitbarstingen op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes in het heelal komen. Dan zie je het ook beter. Soms kan het dan ook in Nederland zichtbaar zijn.

tumblr_ny8556iPa91sygr3qo1_500[1]

IJsland heeft een koud zeeklimaat, aan de kust en een toendraklimaat en in het binnenland en het hoogland klimaat. Dit komt omdat IJsland in het deel van de Noordelijke Atlantische Oceaan ligt. Daardoor maakt de zeestroom het klimaat van het eiland zachter dan men zou verwachten op deze noordelijke ligging vlak bij de noordpoolcirkel.

De winter is relatief mild, gezien de noordelijke ligging van het eiland. De gemiddelde temperatuur in de zuidelijke kustvlakte schommelt in de winter rond het vriespunt, terwijl de gemiddelde temperatuur in het hoogland in dezelfde periode schommelt rond -10°C en in het noorden rond -25°C.

Ijsland2[1]

Meestal is de temperatuur in IJsland het hoogst in de maand juli, de gemiddelde temperatuur van die maand schommelt tussen 10 en 13°C. Op warme dagen kan de temperatuur waarden van 20 tot 25°C bereiken. De hoogste temperatuur ooit gemeten bedroeg 30,5°C.